Filozofia twórczej aktywności OMDT
Każde dziecko z chwilą narodzin zaczyna chłonąć i poznawać świat wszystkimi swoimi zmysłami. Zaczyna widzieć i obserwować, dotykać, słuchać, smakować, aż w końcu, czerpiąc z tych doświadczeń zaczyna podejmować pierwszą twórczą aktywność. Aktywność ta staje się naturalnym procesem poznawania świata.
Każde dziecko ma wrodzone zdolności do podejmowania twórczej aktywności. Wymaga jedynie odpowiedniego podejścia i dostarczenia takich bodźców, które zmotywują go do podejmowania działań i rozwijania twórczego potencjału.
Program twórczej aktywności Odkrywaj! Myśl! Działaj! Twórz! (OMDT) zabiera dziecko w podróż do wnętrza własnej kreatywności, odkrywania świata wyobraźni i szlifowania nieodkrytych talentów.
Dziecko w trakcie procesu nauczania
ODKRYWA
Odkrywa materię, fakturę, formę, kształt, kolor, kompozycję, światłocień.
MYŚLI
Wybiera sposoby wykorzystania środków artystycznego wyrazu, uruchamiając twórcze, logiczne i przestrzenne myślenie.
DZIAŁA
Przechodzi do działania, eksperymentując i testując własne możliwości.
TWORZY
Z zapałem towrzy, zbierając owoce swojej pracy w postaci pierwszych prac rysunkowych i malarskich
Rola nauczyciela w trakcie procesu nauczania
Nauczyciel jest przewodnikiem, który wskazuje drogę prowadząc dziecko w sposób metodyczny i usystematyzowany. Odkrywa przed nim sukcesywnie kolejne środki artystycznego wyrazy. Uczy trudnej sztuki obserwacji i analizy otaczającej go przestrzeni – świata zwierząt, roślin, ludzi, krajobrazów. Pobudza do rozwijania umiejętności logicznego i przestrzennego myślenia.
Przechodząc wraz z nauczycielem przez cały proces dziecko nabywa umiejętność przenoszenia tego co widzą i odczuwają nasze zmysły na karty papieru. W ten sposób, w efekcie końcowym, powstaje twórczy ślad – rysunek, obraz, rzeźba, konstrukcja – który daje dziecku najwięcej satysfakcji i motywuje do podejmowania kolejne twórczej aktywności.
ROLA NAUKI RYSOWANIA I MALOWANIA W PROCESIE ROZWIJANIA KOMPETENCJI DZIECI I MŁODZIEŻY
Potrzeba rysowania i malowania u dzieci rozpoczyna się w momencie, gdy tylko zaczyna chwytać w rączki pierwsze “narzędzia” rysunkowe. Z radością odkrywa moment pozostawiania pierwszego śladu. Z wiekiem zaczyna wkraczać w kolejne fazy rozwoju. Każda z nich rozwija nowe umiejętności, wyzwala nowe potrzeby oraz pobudza chęć mierzenia się z nowymi wyzwaniami rysunkowo - malarskimi. Przeskakiwanie lub pomijanie poszczególnych etapów, może zniechęcić dziecko na tyle, że porzuci chęć rozwijanie umiejętności rysowania i malowania już na zawsze. Dlatego tak ważne jest, aby nauka sztuki rysowania odbywała się w sposób uporządkowany, tak jak nauka pisania, czytania czy liczenia.
Kształcenie umijętności rysunkowych i malarskich odgrywa niezwykła rolę w procesie ogólnorozwojowym naszych dzieci. Wpływa na rozwój umiejętności manualnych, usprawnia grafomotorykę ręki, rozwijają zdolności percepcyjne. Pozwala rozwijać inteligencję wizualno-przestrzenną, matematyczną oraz logicznego i twórczego myślenia.
Impulsem do twórczego działania dzieci jest wiele dziedzin nauki takich choćby jak przyroda, matematyka, anatomia, biologia czy geografia. Stają się one źródłem inspiracji do twórczej aktywności dzieci.
PROCES NAUCZANIA
W TWÓRCZEJ AKTYWNOŚCI OMDT